Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_18681} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Jada, likte dette godt.
Bra selvportett, det sier meg veldig mye.
Jeanette:-)
Henry L.
Fett :)
Aner en likhet til Mel Gibson..?
Torbjørn V.
Jeg syns både dette bildet og bilde nr. 26717 viser en altfor lettvint holdning til noe som altfor mange har opplevd nært inn på livet. Jeg er ikke ute etter å drive med noen slags form for sensur, men dette blir litt for populistisk til at jeg kan ta det som et seriøst innspill.
Avsluttet .
Litt enig med siste taler. Det er ikke sin egen smerte han har lagt ut på nettet, men et bilde som viser til smerten hans. Det er alltid beundringsverdig og modig at noen arbeider med egen angst og smerte i bildene sine, men både tilnærmingsmåten og resultatet blir ofte så som så. Vel, i dette tilfellet syns jeg du (for å snakke rett til deg, Haiman) har valgt en illustrativ vei, og det blir ikke alltid like vellykket. Ofte blir man fristet til å gå rett på sak, legge på så man er sikker på at mottaker ikke kan unngå å forstå hva det dreier seg om. En vel så bra, om ikke bedre tilnærmning, er å ta fram tingene bak smerten, arbeide med dem i stedet, slik at betrakter kan få en sjanse til å erfare noe av hvor smerten kommer fra, og hva den består i. Derfor syns jeg dette bildet er veldig overdrevent og relativt overflatisk.
Henry L.
Tørbjørn - jeg syntes nok det er nødvendig å ta dette frem også, som du sier. Men vi kan ikke på forhånd vite om dette er noe Haiman har opplævd nært på livet selv.
For alt vi vet kan dette bildet være svært så personlig, og ha betydning bak seg som kun fotografen aner. - Klart, det Kan ha en helt annen hensikt også - men jeg syntes ikke vi skal gå for fort frem å dra konklusjoner så alt for tidlig.
Bjarte - Kanskje vi skulle spørre Haiman før vi går ut ifra, og syns?
Det jeg syntes, er at folk litt for lett går utifra ting før de uttaler seg. Jeg har selv gjort det mange ganger, og det er uheldig.
Som det sies på Englandsk .. You should not assume, because when you assume, you make an ass out of u and me.
Runar S.
Torbjørn.. fatter ikke hvorfor du drar mitt bilde (bilde nr. 26717) inn i denne grad.
Bilde mitt har ingenting og gjøre med dette bilde og ligger ikke i samme sjanger vis jeg kan kalle det det.
Tror haiman tenker på et alvorlig bilde (men man vet aldri spør ham) mens mitt er ikke ment alvorlig, nærmere kødd.
Bilde er fremstilt på en veldig bra måte og dette liker jeg.
(vis bilde mitt krenker deg alvorlig kan jeg slette det?)
Avsluttet .
HL:
Vi må vel kunne ta for gitt at dette bildet er personlig, tittelen sier jo klart fra om det. Men bildet sier jo ikke så mye mer, annet enn at det handler om å ta livet av seg/bli tatt livet av. Og grunnene til det kan jo være lego (vet det heter legio, men kunne ikke dy meg). Ingen av disse grunnene kommer fram i bildet, det gis inget opphav til smerte, ingen grunn til fortvilelse - det blir kun spekulasjoner fra vår side, og spekulasjoner (som du så riktig påpeker) gavner aldri et bilde. I og med at Haiman har lagt ut bildet, og med det lagt ut et vitnesbyrd om noe som (vi har grunn til å tro) er viktig for ham, burde bildet i seg selv være tilstrekkelig til å formidle det han har på hjertet. Og da trenger vi ikke spørre ham om noe som helst. Men jeg syns bildet kun blir en slags illustrasjon på en noe udefinert personlig konflikt, krise, trauma, depresjon, vendepunkt i livet (eller hva vi nå blir henvist til å spekulere om ...)
Avsluttet .
RS: At Torbjørn ikke ser forskjell på dette bildet og ditt bilde nr: (bilde nr. 26717), sier vel mer om han som kritikker enn hva det sier om dette bildet...
Så hvem som har lettvint holdning til bildets innhold, er jo ikke jeg i tvil om.
Haiman: Det er uten tvil et av de beste bilder jeg noen gang har sett presentert på foto.no
Mvh
Terje
Torbjørn V.
TerjeViken: patetisk kommentar...
Torunn B.
Uten å komme inn på personer og deres kommentarer selv, vil jeg si i at Haimans bilde gir et helt annen dimensjon av dramatikk og realisme enn det andre som er nevnt her. De to bildene burde ikke vært sammenlignet i det hele tatt. Om det er skuespill på bildet hans, så er han god. Det oser av smerte etter min mening. Og han formidler det på en for meg helt ekte måte og forsterker inntrykket med komposisjonen og fargebruken. Veldig utleverende å legge det ut her. Meget godt bilde.
Vennlig hilsen Torunn.
Avsluttet .
Torbjørn: nok en lettvint tanketom kommentar fra deg...
Torbjørn V.
Nei, Terje. Din kommentar viser med all tydelighet at du ikke evner å skille sak fra person. Derfor var din kommentar patetisk. Du er antakelig fortsatt fornærmet etter vår disputt på bildet til Kjell Cortes...
Dessuten, jeg har vel aldri sagt at de to nevnte bildene er like? Jeg har da vel aldri sagt at det ikke er noen forskjell på dem? Prøv å les det jeg skrev, ikke det du vil ha det til at jeg skrev! Nå er denne diskusjonen over for min del!
Dag T.
Enig med Bjarte og Torbjørn!
(den var lettvindt den...)
Avsluttet .
Næmen Torbjørn da...dette har ingen ting med vår diskusjon vedr. bildet til Kjell Cortes å gjøre. En slik påstand er vel noe..ja la meg bruke ditt ord: ''patetisk''
Derimot registrerte jeg at du satte dette bildet i samme klasse/sjanger som Runar Sandviks bilde, hvilket jeg ser Runar også oppfatter du skriver. Det mener jeg sier mer om deg som kritikker, enn hva det sier om dette bildet.
Mvh
Terje
Thorfinn B.
bra bilde, men halveis håpløst med disse endeløse bildeforklaringene bl.a. i form av titler som snart er like lange som første avsnitt i en selvbiografi.
La bildene tale for seg selv...! Først da kan man utfra kritikken avgjøre om man virkelig har nådd frem med budskapet...!
Henning J.
Med bakgrund i det som Torbjørn Vidnes hevder i sin kommentar (''noe som altfor mange har opplevd nært inn på livet''), må jeg si att jeg oppfatter dette som provoserende, spekulativt, overfladisk og umodent. Jeg ønsker ikke å dra tvil over Haimans motiv for å legge ut dette bildet, men å gi uttrykk for min spontane reaksjon da jeg så bildet. Jeg så bildet nesten med en gang det ble lagt ut, men har ikke klart å formulere en fornuftig kommentar tidligere.
Er bildet bra, med tanke på min ganske krafitge reaksjon? Det er kanskje den typen reaksjon Haiman ville ha; da har han oppnådd sitt mål og kan kreditere seg selv for å ha oppnådd ett mål.
Jeg mener personlig att en mer varsom og subtil fremstillingsmåte bør brukes i denne sammenheng. Dette bildet fremstår for meg som overdrevent dramatisk og populistisk, Lukten av ''Curt Cobain'' syndromet er påtrengende.
Haiman, jeg beklager, jeg liker det IKKE. Og som sagt tidligere, ditt motiv og tolkning kjenner jeg ikke til.
Men du har nok av fans til bildet :-) det er ikke mange av de som har kommentert som stiller seg kritisk til din fremstillingsmåte.
mvh Henning
Avsluttet .
Det er jo ellers vanlig å forveksle et hardt, ekspressivt uttrykk med kvalitet og dybde. Jeg har sett utallige eksempler på bilder som roses i skyene bare fordi modellen har klart å produsere en veldig oppsiktsvekkende grimase.
Ishi K.
Dette her har noe med hver enkel person å gjøre. Her i Norge er det vel lett å betrakte det som bildet fremstiller, som lettvint, ''oppsiktsvekkende grimase'' eller spekulativt. Så sant har mange norske også problemer med livet, depressjon og dets like, det vanskelig å ta det alvorlig nok, for i grunnen er det norske livet så mye lettere enn de fleste steder i verden. Til og med de aller fattigste her i landet har det bedre enn mange i andre land. Dermed kan det virke provoserende når slike bilder legges frem her i Norge. Likeledes som så mange nordmenn la være å søke hjelp når de trenger, fordi ingen her i landet har lov til å vise hvem de egentlig er i så henseende.
Jeg synes bildet er sterk og bra. Det vekker en følelse som jeg bare kjenner igjen altfor godt i mitt eget liv. Derfor mener jeg at bildet har nådd iallefall meg.
Avsluttet .
Men spørsmålet forblir det samme, og det forblir ubesvart: Hva slags følelse? Enhver gjøk kan jo se at personen på bildet pretenderer å være fortvilet, men fortvilelse er jo ikke en entydig følelse som genereres av en eneste utløsende faktor. Jeg er fremdeles like klok. Og bildet forblir like lukket. Det skyldes ikke mangel på innlevelse hos meg, men at bildet er overladet og overdrevet, og dermed mister det troverdighet. Derfor mener jeg ikke at bildet handler om ekte fortvilelse. Det handler om å forsøke å illustrere fortvilelse.
Avsluttet .
Bjarte: Ishi har sagt det vekker en følese hos henne, hvilken har du INGEN TING med!!!
Hvis litt <h3>Takt og tone!!!</h3>
Terje
Torbjørn V.
Slik som du?
Avsluttet .
Neida, Ishis følelse skal jeg ikke legge meg opp i, og det har jeg da heller ikke gjort. Det er Haimans følelse jeg er ute etter, den han vil formidle med bildet. Takt og tone.
Ishi K.
Ok, til BEGGE TV'ER: peace....
BB: jeg synes argumentene er legitime. Det jeg sier, er at bildet kan være virksomme avhengig av det individiduelle erfaring og opplevelse som ikke kan oppfattes fra annenhånds tilnærming. Derfor fungerer dette bildet for meg, men ikke for deg.
mvh K.
Avsluttet .
Bjarte: Da beklager jeg. Trodde spørsmålet gikk til Ishi. L
ike fult tror jeg Haiman egentlig har sagt veldig mye ved å legge ut dette bildet, i tillegg til at han ikke gir kommentar til oss som forsøker og tolke det. Det til sammen forteller meg mye om hva Haiman legger i bildet.
Haiman er vanligvis ikke den som utestår med kommentarer.
Ishi: Neida..skal ikke gi Torbjørn flere kommentare under dette bildet, han har jo sagt seg ferdig med debatten i går...;-)
Mvh
Terje
Ishi K.
Ok, til begge TV'er: Gå og se på TV! ;)K.
Torbjørn V.
Terje: dette er jo en ny debatt nå...;-)
Avsluttet .
Ok Terje, siden du sier at Haiman ved å legge ut bildet, i tillegg til ikke å gi noen kommentar, til sammen forteller deg mye om hva han legger i bildet, kunne du da være så snill å fortelle oss hva det er? Siden du så klart formulerer at du forstår hva Haiman legger i bildet, må det være en smal sak for deg å skrive det her? Hvis ikke blir det som om Wittgensteins bidrag til filosofihistorien skulle være utsagnet ''Jeg har tenkt en masse fine tanker.''
Avsluttet .
Bjarte: Det blir selvsagt hva jeg føler/tror Haiman legger i bildet.
Til meg forteller han med dette bildet at han har meget god kjennskap til fortvilelsen, kampen desperasjonen som finner sted før et selvmord...
Dette har han klart å feste på film på en utmerket måte via troverdig grimaser mv. i ansiktet, og dramatikken som går i skygger med fargene rødt og sort.
Mvh
Terje
Avsluttet .
Hvordan fester man ting til film? Med spiker eller stifter? Nei, spøk tilside. Jeg vet ikke om jeg syns du er noe nærmere. Desperasjon, fortvilelse før et selvmord, javel, er det det vi ser? Er det det Haiman vil vi skal se, eller er det grunnen til desperasjonen og fortvilelsen? Bildet gir ikke noe svar.
Avsluttet .
Det er vel heller ikke så effektivt å skyte fra den avstanden, er det?
Robert D.
Nja, jeg oppfatter det vel som om dette er en bildeserie i ett. IFørste del holder han løpet tett imot huvve (mørk kontur i midten), neste del ser man ansiktet tydligere, og da har han allerede trykka av. Jeg synes ansiktsuttrykket er prega av lettelse, ikke fortvilelse. ''Endelig ferdig''.
Henry L.
Det er jo tydelig at folk opplever bildet på forskjellige måter, og etter min mening er det bare bra.
Hva Haiman mente med bildet til å begynne med, betyr egentlig bare så mye. Med en gang et annet menneske ser bildet, vil han/hun oppleve det på sin egen måte.
Det er ingenting som heter ''oppleve et bilde feil.'' - Det blir bare tull.
Slik foto ofte blir presentert her på foto.no, er det umulig å ''lese'' seg frem til hva fotografen vil si. - Samme hvor god man er, eller hvor lang erfaring man har med å lese bilder, så er dette ofte umulig.
Det fordi at det ikke BARE ligger tekniske tema i et foto, men ofte også en melding som kun kan tydes på et personlig nivå.
- Bilder som ''bare'' er tekniske blir fort kjedelige, etter min mening.
DERFOR opplever folk gjerne ett enkelt bilde på mange forskjellige måter.
Er det galt? feil?
Så absolutt ikke.
I den sammenheng vil jeg gjerne sammenligne foto med lyrikk, og derfra gjerne til poesi. Man har selvsagt en forfatter bak det hele, og det er ganske så mulig han/hun vil si noe spesifikt. Av og til er han/hun ganske så konkret, og igjen andre ganger ganske så vag.
Lyrikk og poesi - strofer og vers
disse blir stadig brukt til å fremme diverse tolkninger.
Man kan lese et dikt, eller høre en sang - å få en ''åpenbaring'' (om du vil) på helt egne nivå; uavhengig av hva forfatteren mente.
Det samme skjer i foto. Haiman, eller hvem som helst her på foto.no, kan legge frem et bilde med en kort beskrivelse. Personlig kan jeg forbinde bilde med noe helt annet, og ta den tolkningen til meg. Kanskje jeg kommenterer i den sammenheng, kanskje ikke - men uansett ..
Det går ikke an å oppleve det feil!
Slik jeg ser det, prøvde fotografen å få frem et spesifikt budskap, så må det være opp til ham/henne å finne ut om man føler at man har bommet.
Man kan ikke angripe folk for å oppleve det feil. - Det er bare slik de har opplevd bildet.
Hva man velger å si om denne opplevelsen, er selvsagt oppe for debatt - men det er en annen diskusjon.
Helt til slutt vil jeg si at jeg håper Haiman aldri kommenterer noe dypere på hva han mente med bildet. For det første kan det ødelegge de visjoner bildet har gitt til andre så langt, og for det andre ..
ja - det kan jo hende at folk etterhvert faktisk holder kjeft.
og det ..
ja, det hadde vært no' det.
Torunn B.
Henry Leirvoll:
Takk. Tiltredes.
MVH Torunn.
Avsluttet .
Henry: jeg slutter meg til din kommentar 100%.
mvh
Terje
Avsluttet .
Nåja, hvis man ikke er i stand til å lese ut av et fotografi hva fotografen har ment med det, uansett hvor flink man eller hvor lang erfaring man har med å lese bilder, er jeg tilbøyelig til å mene at det er fotografen som har gjort en svært dårlig jobb med bildet.
Henry L.
Det syntes jeg det er det man kaller for å feige ut, Bjarte. For da kan enhver person hevde at siden han ikke klare å lese noe fornuftig i bilde at fotografen har gjort en dårlig jobb.
Det eneste ''vi andre'' kan gjøre da, er å se på alle disse ''lærde'' som krangler som fanter frem og tilbake.
Det har ingen substans overhodet.
Det er ikke snakk om at en fotograf må ha LOV til å lage/presentere vage bilder - han HAR det.
Dette er selvsagt en diskusjon vi kan kaste frem og tilbake på hverandre, men det forandrer ikke noe.
Personlig syntes jeg den debatten ''dere'' fører her nå, er den samme som ''hva er egentlig kunst?'' - og den har ingen kommet frem til noe svar på
(jeg vet jeg tråkket på noen tær nå, men likevel)
For å si det litt mer arrogant ..
''Sånn er det bare.''
Henry har talt.
Haiman A.
Bjarte Bjørkum:
I drop clarity like kerotene, everytime I speak out
Photographers freak out, but never stick their necks too deep out
and touch the live wire, gettin live like from gaya inner
Bjarte Bjørkum you got mad reason to be afraid
You ain't ready, photographers are petty, never realistic
It's a miracle they need to reign as they physical
to get blessed, Nude vs. Nature, I'm never on that
Cause the rugged format you can get from where you're born at
So learn this, to burn this, you gotta earn this
with your photography style be the firmest, forget about your color of
epidermis
for advantages, there's bandages, whatever your language is
I pre your mind freein
Not the fatigue wearin jewels glarin photographer, you used to seein
Absestos study lessions to make impressions
The P's come and squeal on the real I'm mad excited
I got my deal but still...
You don't know the pain I feel
Now everybody lamp go ahead get amped for your camp
Without no harmony your Normandy will never be the champ
And let me mention, no racial tension the way the rule goes
I combine cluster, you can't muster break your ligaments
Building my predicaments, living with the immigrants
See special blow your vest or do it thorough
That's blurro, my referral don't try to rally up your borough
Just warm, stay calm if you don't got steel in your palm
you'll peel me, I'm top rank I got more lines than the Yanks
uniform, carry on screamin on Photographer's
Running around together only bonded by smoking trees
Chronic, my tonic make you vomit for teamin up
Bringin the drama, be blank comma
Read it, photographers get weeded, then conceeded
So watch how you feed it to me
Comin with with the raw tech, strong like Gortex
Photographers get more plex, as they make their name off all fetch
and unrealistic, your neighbor photographer know you're ballistic
Your statistic ain't mistic, under that talk we know who is it
So stay busy, keep touring
Your hood is roaring, it's not a place for pussycats to be exploring
Your plan lock it, you bandwagon just to start a rival
Without skills you better check for your own survival
And feel the pain photographers talk a good John Wayne but look stupid
You be trying to play me like a groupie
With your photo staff you riff and raff
I watch and laugh, in town you down out of town you get sent ass
And you don't know the pain I feel!
But there's all these weak photographers steady making hits, F¤#K that!
<B>::Haiman::
Avsluttet .
Henry:
Selvsagt har en fotograf lov til å presentere vage bilder, men da må han også akseptere at hans budskap blir vagt, og at det som kommer fram til betrakter blir vagt. Hvis vi skal frata fotografen ansvaret for å kode sine bilder skikkelig, vil vi til slutt sitte igjen med nullsubstans.
Haiman: I don't know the pain you feel. Selvsagt ikke. Du har ikke vist meg et bilde som formidler det. Hva du så har opplevd at dævelskap har jeg den største respekt for, men det vedkommer ikke dette bildet.
Henry L.
Tror nok ikke det er vanskelig for en fotograf å akseptere at hans budskap blir vagt, om bildet hans er vagt.
Da er det, tross alt, det han ville.
Så ja, du er nok enig med meg, ja. :)
Avsluttet .
Jeg enig med deg, liksom ...
Å kode et bilde med vage budskap, må jo være det samme som å lage mer eller mindre intetsigende bilder. De harde virkemidlene i dette bildet (som ikke er så harde som de virker, fordi de er for påfallende virkningsfulle), indikerer jo at vaghet kanskje ikke var dette bildets intensjon?
Sara Julie D.
Så trist da, Haiman.
I loved what you wrote. In all seriousness, English is easier, huh...
;) Sara
Toini B.
Blahzay blahzey - Pain I feel,
er sangen du har quota :-)
Så du liker hiphop?
:-)
toini
Torger F.
Hei.
Liker bildene dine.
Har du vurdert å sende bilder til SKUM (studentenes kultur- og underholdningsmagasin)? Vi har blitt riksdekkende og har en spalte som heter brawe new works, og gir gjennom den innovative fotografer muligheter til å få bildene sine på trykk. send litt data om deg selv og litt om bildet til foto@zenter.org. 200 dpi ved 20 X 30 cm.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh
kai;-D
Så ekkel du er om dagen Haiman :o)
Bildet i seg selv er jo råflott!!
Men med et brutalt innhold!!
BH
Mvh*Arnt
Berlevåg
Veldig sterkt .....
AmundB
mvh K.
MEGET BRA!
Mvh
Terje
Dette var saker!!
Kjempebra og sterkt som bare f....
TK: 6
Hilsen Hege :-)
Torunn :-)
mvh Tom T
Mvh AK
Imotional inferno...
MVH
Jon-Petter
TomB.
Får håpe du ikke har det slik hver dag.
Kult, veldig bra...
Hvet akkurat hvordan du har det...
KH
Mvh CS ☺
(reiser meg opp)
KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP
KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP KLAPP
mvh carl thomas
Rune
Bra selvportett, det sier meg veldig mye.
Jeanette:-)
Aner en likhet til Mel Gibson..?
For alt vi vet kan dette bildet være svært så personlig, og ha betydning bak seg som kun fotografen aner. - Klart, det Kan ha en helt annen hensikt også - men jeg syntes ikke vi skal gå for fort frem å dra konklusjoner så alt for tidlig.
Bjarte - Kanskje vi skulle spørre Haiman før vi går ut ifra, og syns?
Det jeg syntes, er at folk litt for lett går utifra ting før de uttaler seg. Jeg har selv gjort det mange ganger, og det er uheldig.
Som det sies på Englandsk .. You should not assume, because when you assume, you make an ass out of u and me.
Bilde mitt har ingenting og gjøre med dette bilde og ligger ikke i samme sjanger vis jeg kan kalle det det.
Tror haiman tenker på et alvorlig bilde (men man vet aldri spør ham) mens mitt er ikke ment alvorlig, nærmere kødd.
Bilde er fremstilt på en veldig bra måte og dette liker jeg.
(vis bilde mitt krenker deg alvorlig kan jeg slette det?)
Vi må vel kunne ta for gitt at dette bildet er personlig, tittelen sier jo klart fra om det. Men bildet sier jo ikke så mye mer, annet enn at det handler om å ta livet av seg/bli tatt livet av. Og grunnene til det kan jo være lego (vet det heter legio, men kunne ikke dy meg). Ingen av disse grunnene kommer fram i bildet, det gis inget opphav til smerte, ingen grunn til fortvilelse - det blir kun spekulasjoner fra vår side, og spekulasjoner (som du så riktig påpeker) gavner aldri et bilde. I og med at Haiman har lagt ut bildet, og med det lagt ut et vitnesbyrd om noe som (vi har grunn til å tro) er viktig for ham, burde bildet i seg selv være tilstrekkelig til å formidle det han har på hjertet. Og da trenger vi ikke spørre ham om noe som helst. Men jeg syns bildet kun blir en slags illustrasjon på en noe udefinert personlig konflikt, krise, trauma, depresjon, vendepunkt i livet (eller hva vi nå blir henvist til å spekulere om ...)
Så hvem som har lettvint holdning til bildets innhold, er jo ikke jeg i tvil om.
Haiman: Det er uten tvil et av de beste bilder jeg noen gang har sett presentert på foto.no
Mvh
Terje
Vennlig hilsen Torunn.
Dessuten, jeg har vel aldri sagt at de to nevnte bildene er like? Jeg har da vel aldri sagt at det ikke er noen forskjell på dem? Prøv å les det jeg skrev, ikke det du vil ha det til at jeg skrev! Nå er denne diskusjonen over for min del!
(den var lettvindt den...)
Derimot registrerte jeg at du satte dette bildet i samme klasse/sjanger som Runar Sandviks bilde, hvilket jeg ser Runar også oppfatter du skriver. Det mener jeg sier mer om deg som kritikker, enn hva det sier om dette bildet.
Mvh
Terje
La bildene tale for seg selv...! Først da kan man utfra kritikken avgjøre om man virkelig har nådd frem med budskapet...!
Er bildet bra, med tanke på min ganske krafitge reaksjon? Det er kanskje den typen reaksjon Haiman ville ha; da har han oppnådd sitt mål og kan kreditere seg selv for å ha oppnådd ett mål.
Jeg mener personlig att en mer varsom og subtil fremstillingsmåte bør brukes i denne sammenheng. Dette bildet fremstår for meg som overdrevent dramatisk og populistisk, Lukten av ''Curt Cobain'' syndromet er påtrengende.
Haiman, jeg beklager, jeg liker det IKKE. Og som sagt tidligere, ditt motiv og tolkning kjenner jeg ikke til.
Men du har nok av fans til bildet :-) det er ikke mange av de som har kommentert som stiller seg kritisk til din fremstillingsmåte.
mvh Henning
Jeg synes bildet er sterk og bra. Det vekker en følelse som jeg bare kjenner igjen altfor godt i mitt eget liv. Derfor mener jeg at bildet har nådd iallefall meg.
Hvis litt <h3>Takt og tone!!!</h3>
Terje
BB: jeg synes argumentene er legitime. Det jeg sier, er at bildet kan være virksomme avhengig av det individiduelle erfaring og opplevelse som ikke kan oppfattes fra annenhånds tilnærming. Derfor fungerer dette bildet for meg, men ikke for deg.
mvh K.
ike fult tror jeg Haiman egentlig har sagt veldig mye ved å legge ut dette bildet, i tillegg til at han ikke gir kommentar til oss som forsøker og tolke det. Det til sammen forteller meg mye om hva Haiman legger i bildet.
Haiman er vanligvis ikke den som utestår med kommentarer.
Ishi: Neida..skal ikke gi Torbjørn flere kommentare under dette bildet, han har jo sagt seg ferdig med debatten i går...;-)
Mvh
Terje
Til meg forteller han med dette bildet at han har meget god kjennskap til fortvilelsen, kampen desperasjonen som finner sted før et selvmord...
Dette har han klart å feste på film på en utmerket måte via troverdig grimaser mv. i ansiktet, og dramatikken som går i skygger med fargene rødt og sort.
Mvh
Terje
Hva Haiman mente med bildet til å begynne med, betyr egentlig bare så mye. Med en gang et annet menneske ser bildet, vil han/hun oppleve det på sin egen måte.
Det er ingenting som heter ''oppleve et bilde feil.'' - Det blir bare tull.
Slik foto ofte blir presentert her på foto.no, er det umulig å ''lese'' seg frem til hva fotografen vil si. - Samme hvor god man er, eller hvor lang erfaring man har med å lese bilder, så er dette ofte umulig.
Det fordi at det ikke BARE ligger tekniske tema i et foto, men ofte også en melding som kun kan tydes på et personlig nivå.
- Bilder som ''bare'' er tekniske blir fort kjedelige, etter min mening.
DERFOR opplever folk gjerne ett enkelt bilde på mange forskjellige måter.
Er det galt? feil?
Så absolutt ikke.
I den sammenheng vil jeg gjerne sammenligne foto med lyrikk, og derfra gjerne til poesi. Man har selvsagt en forfatter bak det hele, og det er ganske så mulig han/hun vil si noe spesifikt. Av og til er han/hun ganske så konkret, og igjen andre ganger ganske så vag.
Lyrikk og poesi - strofer og vers
disse blir stadig brukt til å fremme diverse tolkninger.
Man kan lese et dikt, eller høre en sang - å få en ''åpenbaring'' (om du vil) på helt egne nivå; uavhengig av hva forfatteren mente.
Det samme skjer i foto. Haiman, eller hvem som helst her på foto.no, kan legge frem et bilde med en kort beskrivelse. Personlig kan jeg forbinde bilde med noe helt annet, og ta den tolkningen til meg. Kanskje jeg kommenterer i den sammenheng, kanskje ikke - men uansett ..
Det går ikke an å oppleve det feil!
Slik jeg ser det, prøvde fotografen å få frem et spesifikt budskap, så må det være opp til ham/henne å finne ut om man føler at man har bommet.
Man kan ikke angripe folk for å oppleve det feil. - Det er bare slik de har opplevd bildet.
Hva man velger å si om denne opplevelsen, er selvsagt oppe for debatt - men det er en annen diskusjon.
Helt til slutt vil jeg si at jeg håper Haiman aldri kommenterer noe dypere på hva han mente med bildet. For det første kan det ødelegge de visjoner bildet har gitt til andre så langt, og for det andre ..
ja - det kan jo hende at folk etterhvert faktisk holder kjeft.
og det ..
ja, det hadde vært no' det.
Takk. Tiltredes.
MVH Torunn.
mvh
Terje
Det eneste ''vi andre'' kan gjøre da, er å se på alle disse ''lærde'' som krangler som fanter frem og tilbake.
Det har ingen substans overhodet.
Det er ikke snakk om at en fotograf må ha LOV til å lage/presentere vage bilder - han HAR det.
Dette er selvsagt en diskusjon vi kan kaste frem og tilbake på hverandre, men det forandrer ikke noe.
Personlig syntes jeg den debatten ''dere'' fører her nå, er den samme som ''hva er egentlig kunst?'' - og den har ingen kommet frem til noe svar på
(jeg vet jeg tråkket på noen tær nå, men likevel)
For å si det litt mer arrogant ..
''Sånn er det bare.''
Henry har talt.
I drop clarity like kerotene, everytime I speak out
Photographers freak out, but never stick their necks too deep out
and touch the live wire, gettin live like from gaya inner
Bjarte Bjørkum you got mad reason to be afraid
You ain't ready, photographers are petty, never realistic
It's a miracle they need to reign as they physical
to get blessed, Nude vs. Nature, I'm never on that
Cause the rugged format you can get from where you're born at
So learn this, to burn this, you gotta earn this
with your photography style be the firmest, forget about your color of
epidermis
for advantages, there's bandages, whatever your language is
I pre your mind freein
Not the fatigue wearin jewels glarin photographer, you used to seein
Absestos study lessions to make impressions
The P's come and squeal on the real I'm mad excited
I got my deal but still...
You don't know the pain I feel
Now everybody lamp go ahead get amped for your camp
Without no harmony your Normandy will never be the champ
And let me mention, no racial tension the way the rule goes
I combine cluster, you can't muster break your ligaments
Building my predicaments, living with the immigrants
See special blow your vest or do it thorough
That's blurro, my referral don't try to rally up your borough
Just warm, stay calm if you don't got steel in your palm
you'll peel me, I'm top rank I got more lines than the Yanks
uniform, carry on screamin on Photographer's
Running around together only bonded by smoking trees
Chronic, my tonic make you vomit for teamin up
Bringin the drama, be blank comma
Read it, photographers get weeded, then conceeded
So watch how you feed it to me
Comin with with the raw tech, strong like Gortex
Photographers get more plex, as they make their name off all fetch
and unrealistic, your neighbor photographer know you're ballistic
Your statistic ain't mistic, under that talk we know who is it
So stay busy, keep touring
Your hood is roaring, it's not a place for pussycats to be exploring
Your plan lock it, you bandwagon just to start a rival
Without skills you better check for your own survival
And feel the pain photographers talk a good John Wayne but look stupid
You be trying to play me like a groupie
With your photo staff you riff and raff
I watch and laugh, in town you down out of town you get sent ass
And you don't know the pain I feel!
But there's all these weak photographers steady making hits, F¤#K that!
<B>::Haiman::
Selvsagt har en fotograf lov til å presentere vage bilder, men da må han også akseptere at hans budskap blir vagt, og at det som kommer fram til betrakter blir vagt. Hvis vi skal frata fotografen ansvaret for å kode sine bilder skikkelig, vil vi til slutt sitte igjen med nullsubstans.
Haiman: I don't know the pain you feel. Selvsagt ikke. Du har ikke vist meg et bilde som formidler det. Hva du så har opplevd at dævelskap har jeg den største respekt for, men det vedkommer ikke dette bildet.
Tror nok ikke det er vanskelig for en fotograf å akseptere at hans budskap blir vagt, om bildet hans er vagt.
Da er det, tross alt, det han ville.
Så ja, du er nok enig med meg, ja. :)
Å kode et bilde med vage budskap, må jo være det samme som å lage mer eller mindre intetsigende bilder. De harde virkemidlene i dette bildet (som ikke er så harde som de virker, fordi de er for påfallende virkningsfulle), indikerer jo at vaghet kanskje ikke var dette bildets intensjon?
I loved what you wrote. In all seriousness, English is easier, huh...
;) Sara
er sangen du har quota :-)
Så du liker hiphop?
:-)
toini
Liker bildene dine.
Har du vurdert å sende bilder til SKUM (studentenes kultur- og underholdningsmagasin)? Vi har blitt riksdekkende og har en spalte som heter brawe new works, og gir gjennom den innovative fotografer muligheter til å få bildene sine på trykk. send litt data om deg selv og litt om bildet til foto@zenter.org. 200 dpi ved 20 X 30 cm.